.: :. | ||||||||||||||||||||
| Domov | Oznamy | Rozvrh | Aktivity | Krúžky | Plány | Download | Kontakt | Linky | | ||||||||||||||||||||
.: MENU :. | .: Projekt ESF :. | |||||||||||||||||||
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť Projekt je spolufinancovaý zo zdrojov EU Publicita
projektu (apríl 2012 –
jún 2012). Posledné
mesiace projektu tvorili pre manažéra publicity
hodnotiacu fázu zverejňovanú pre širokú verejnosť
prostredníctvom internetovej stránky školy. V úvode
tohto obdobia sa manažér projektu zameral na „Tvorivé činnosti žiakov“.
V rámci
nich Tanec - tanečné schopnosti a talent, ktorý nepochybne rómske
detí majú, predovšetkým v oblasti hudby, spevu a tanca,
sa snažili rozvíjať u týchto žiakov učitelia
predovšetkým na hodinách telesnej výchovy. Rómske
deti majú vlastné štýly, vlastné predstavy o choreografiách,
neprijímajú len názor tanečného učiteľa, lektora,
trénera. Počas nácvikov sa snažili dokonca inšpirovať
a ponúkali aj vlastné návrhy, ako by malo ich vystúpenie
vyzerať.
Estetické cítenie
žiakov. To
bolo realizované hlavne na hodinách výtvarnej výchovy
prostredníctvom inovovaných moderných didaktických
prostriedkov. Vyučujúci ponúkali žiakom bohaté výrazové
prostriedky a rozmanité vizuálne, hmatové a emocionálne
zážitky sprostredkované moderným výtvarným
umením. Snažili sa tak prelomiť bariéry
izolovanosti, ktoré stoja v ceste ich prirodzeného
vývoja. Formou rozhovoru, čítaním rozprávok, počúvaním
hudby a pozorovaním okolitého sveta ich učiteľ
navádzal na vlastné vyjadrenie a samotnú realizáciu
videného a počutého zážitku. Žiacke výtvarné
práce boli prezentované na výstave žiackych prác a skompletizované
do súboru fotografií.
Hudba. Rómski
žiaci radi spievajú a tancujú, preto bolo nutné
zameranie na spev, hudbu a rytmus. To sa realizovalo
na hodinách hudobnej výchovy. Vyučujúci kládli dôraz
predovšetkým na slovenské a rómske piesne. Žiaci
sa zapájali do tvorby výstupov týchto hudobných aktivít
takým spôsobom, že naspievali CD s vianočnými
piesňami a koledami a modernými slovenskými a rómskymi
piesňami. Metódy využívané
pri pohybových činnostiach žiakov. Na
dosahovanie optimálnych výsledkov práce so žiakmi má
nezanedbateľný vplyv aj výber a správna voľba
metód, ktoré vyučujúci zvolili. Boli to predovšetkým
motivačné, expozičné, fixačné a diagnostické
metódy. Na záver. Predkladaný
projekt je potvrdením toho, že najlepšia investícia je
investícia do vzdelania, čo v širšom kontexte
vytvorí predpoklady uplatnenia sa príslušníkov MRK na
trhu práce a celkovú sociálnu inklúziu do spoločnosti.
Vzhľadom na východiskovú situáciu cieľovej
skupiny je evidentné, že MRK patria medzi najohrozenejšie
skupiny nášho obyvateľstva, trpiace vysokou mierou
deprivácie a sociálnej exklúzie a následne
silnou závislosťou na podpore štátu. Je preto potrebné
zamerať sa na komplexné riešenie vzdelanostnej situácie
MRK uľahčením prístupu ku vzdelaniu už na začiatku
ich vzdelávacej dráhy – v našom prípade od
piateho ročníka, kedy títo žiaci prechádzajú z Podhorian
na našu školu. Po ukončení
projektu. Manažér
publicity skonštatoval, že po skončení realizácie
projektu predpokladá škola veľmi pozitívny vplyv výstupov
na vyučovanie a z tohto dôvodu bude
práca so žiakmi z MRK prebiehať aj naďalej
projektom pilotne overenými modernými metódami. Všetko
ostatné by pre školu a jej činnosť
znamenalo krok späť. Na
aktivity projektu budú nadväzovať ďalšie činnosti,
ktoré budú nielenže pokračovať v nastúpenom
trende, ale budú ešte akousi nadstavbou v tom, že
začlenia aj nové cieľové skupiny, napr. občanov mesta
Spišská Belá, rodičov žiakov, pedagógov okolitých základných
škôl a pod. Predpokladá
sa, že po implementácii projektu nastane významný
pokrok – a to nielen vo vyučovacom procese ako
takom, ale aj v rámci verejnej mienky, ktorá si na
základe úspechov uvedomí potrebu prechodu od tradičného
k modernému a to nielen v oblasti vzdelávania,
ale napr. aj sociálnych vecí. Všetky
aktivity budú realizované aj po skončení projektu.
Orientovať sa budú aj na skupiny žiakov, ktoré dovtedy
nezahŕňali, takže v konečnom dôsledku sa nemôže
stať, že niektoré deti nepocítia kladné účinky
projektu.
Publicita
projektu (október 2011
– marec 2012). Aj
v tomto období bolo najsledovanejším aspektom celého
projektu postupné informovanie verejnosti o jeho
priebehu prostredníctvom internetovej stránky školy. V úvode
manažér projektu rekapituloval celé posledné obdobie a charakterizoval
činnosť v aktivitách “Alternatívna
kniha Živá príroda“, „Praktická zábavná
fyzika“ a „Spev, tanec a umenie“. V rámci
aktivity „Poďme
spoznávať našu Zem – Interaktívne v geografii“
a jej tematického celku Typy krajín na Zemi,
zorganizovala p. učiteľka Charitunová 20. októbra 2011
návštevu ZOO v Košiciach. Jej hlavným cieľom
bolo zážitkovou metódou sprístupniť žiakom druhy
zvierat v jednotlivých typoch krajín, s ktorými
sa doteraz stretli iba na obrázkoch. Tejto
zaujímavej akcie sa zúčastnilo 40 žiakov. V zoologickej
záhrade mohli obdivovať 170 druhov zvierat z 5
kontinentov. V článku
pod názvom „Skúsenosti
žiakov“ zhrnul doterajšie aktivity žiakov v rôznych
súťažiach a reprezentácii školy. Štúdium
cudzích jazykov má v súčasnosti už i v základných
školách svoje opodstatnenie. Je však oproti ostatným
predmetom o niečo
náročnejšie a vyžaduje si zo strany učiteľov i žiakov
veľkú dávku trpezlivosti. Preto sa v rámci
projektu vyučujúci snažia o využitie čo najpútavejších
foriem a metód práce. V článku
„Smelo
a zábavne po nemecky i rusky“ manažér
publicity vyzdvihol najviac používané pútavé formy a metódy
práce. Keďže
jednou z typických vlastností detí je súťaživosť,
tvorcovia projektu sa rozhodli zaradiť v rámci
niektorých predmetov žiacke súťaže. Tie sa v rámci
projektu doposiaľ realizovali prostredníctvom
predmetov slovenský jazyk a literatúra a výtvarná
výchova. V článku „Realizované
súťaže“ manažér projektu menovite vyzdvihol
ocenených žiakov týchto súťaží. Každý
vyučovací predmet má v rámci výstupu vo svojej záverečnej
fáze naplánovanú tvorbu rôznych učebných materiálov.
Závisí to od špecifickosti každého predmetu. V článku
„Tvorba vyučovacích
materiálov“ sa rozsiahlejšou formou zaoberal manažér
publicity touto analýzou po jednotlivých vyučovacích
predmetoch. Našim
žiakom sa snažíme poskytovať nielen vzdelanie, ale aj
kvalitné využitie voľného času v čase po vyučovaní
v krúžkoch a záujmových útvaroch, ktoré vedú naši
pedagógovia. Žiaci,
vrátane žiakov z marginalizovaných rómskych komunít,
sa každoročne zapájajú do rôznych športových,
umeleckých súťaží a prezentujú sa pred školským
kolektívom i pred širšou verejnosťou s kultúrnym
programom. V článku „Dalšie
aktivity rómskych žiakov“
manažér publicity vyzdvihol ich záujem i o využitie
voľného času a ich ďalšie zaujímavé aktivity,
ktorými sa prezentujú.
Publicita
projektu (apríl -
september 2011) Najsledovanejším
aspektom celého projektu je postupné monitorovanie jeho
priebehu na internetovej stránke školy. Preto sa v tomto
období zameral manažér publicity predovšetkým na túto
oblasť. V úvode
sa zameral na aktivitu pod názvom „Alternatívna
kniha Živá príroda“ Táto
aktivita sa realizovala na predmete biológia. V jej
prípravnej fáze učitelia biológie navrhli témy vyučovacích
hodín, na ktorých vyučovali inovovaným spôsobom.
Ostatní vyučujúci si vytvorili plán práce vychádzajúci
z predložených tém a vytvorili krátkodobé
vzdelávacie projekty. Na
vyučovacích hodinách sa snažili žiaci v rámci
projektov kreatívne a činorodo pracovať s učebnou
látkou a textom z rôznych zdrojov a inými
didaktickými pomôckami formou zaujímavých a progresívnych
metód. Naučili sa tak pracovať s fotoaparátmi
a s mikroskopmi a vypracovali projekty a prezentácie
jednotlivých tematických celkov v Power Pointe. Pomocou
obrázkového materiálu vytvorili v 5. ročníku výučbové
CD „ Živá príroda“, v 6. ročníku ich čaká
vypracovanie pracovných listov k jednotlivým
tematickým celkom obohatených o fotografie. Hlavnou
úlohou aktivity „Praktická
zábavná fyzika“ je praktickou činnosťou získavať
a overovať vedomosti z fyziky, ktoré môžu žiaci
využívať v bežnej
praxi. Na poznávanie fyzikálnych javov budú použité rôzne
spôsoby v škole či doma, na hodinách sa bude využívať
netradičné precvičovanie učiva: tvorivým
spôsobom na učenie objavovaním, skúmaním a spoluprácou
budú
sa vyrábať pomôcky na vyučovanie a programy tak,
aby žiaci a ich spolužiaci lepšie pochopili dané
problematiky (žiaci ich budú prezentovať pred triedou) využívaním informačno
– komunikačných technológií – tvorba a využívanie
vlastných materiálov na
hodinách fyziky v 6. ročníku (tematické okruhy Látka
a teleso, Elektrický obvod) využívaním
inovovaných didaktických prostriedkov vo vyučovaní „Fyzikálna
súťaž“ -
príprava súťažných pravidiel, tvorba súťažných
testov, nácvik testovania žiakov, porota zložená zo žiakov
a učiteľov, (možné témy súťaže: najoriginálnejšie
pokusy, najlepšie zrealizované pokusy a pod.)
Aktivita „Spev, tanec a umenie“ má stanovených viacero cieľov: podpora
zvyšovania kvality výchovy a vzdelávania s dôrazom
na odstránenie prekážok zaostávania žiakov z rómskej
komunity voči ostatnej populácii v piatom ročníku pomocou
inovatívnych vyučovacích metód vytvoriť u žiakov
zážitok úspešnosti, ktorý má eliminovať pocit
menejcennosti, pesimizmu, tendencie k izolovanosti
cieľovej skupiny z málo podnetného sociálneho
prostredia mobilizovať
ich kreativitu, prostredníctvom ktorej sa dá vyjadriť
individuálna výpoveď o vnútornom prežívaní
pocitov aj bez slov odstrániť
negatívne pocity, postoje a poskytnúť priestor na
odbúravanie nahromadeného napätia a agresivity u žiakov dať
možnosť žiakom využívať všetky nástroje a prostriedky
na rozvoj vlastnej osobnosti a ich kultúrnych orientácií zohľadniť
osobnostné, kultúrne, jazykové a sociálne špecifiká
a vzdelávacie potreby MRK Prioritnou
funkciou tejto aktivity je skvalitnenie výučby na hodinách
telesnej, výtvarnej a hudobnej výchovy prostredníctvom
nových foriem práce so žiakmi a zároveň znížiť
stres s príchodom do nového prostredia. Aktivita
sa realizovala prostredníctvom týchto činností: kurzy tanca rozvoj pohybových,
tanečných schopností a talentu žiakov z MRK rozvoj osobnosti
a estetického cítenia žiakov rozvoj tvorivej
činnosti žiakov prostredníctvom hudby. V mesiacoch
júl a august 2011 vyučovanie z dôvodu letných
prázdnin neprebiehalo, tak si učitelia mohli premyslieť
nové stratégie a postupy v ďalšej realizácii
projektu. V
septembri opäť začal svoju ďalšiu činnosť manažér
publicity v rámci projektového
tímu, kde si spoločne určili hlavné priority, postupy
a ciele.
.:Pokračovanie aktivít projektu:. .: 7.7.2010:.
Realizácia projektu:
V termíne od 29.3.2010 – 22.4.2010 sa učitelia
zapojení do projektu zúčastnili kurzu
1 pod názvom Digitálna gramotnosť učiteľa. Jeho obsahom boli základné pojmy počítačovej
terminológie, programy – operačné systémy, informačné
siete, komunikácia, PC v bežnom živote, človek a počítače,
bezpečnosť dát, ochrana autorských práv, Word, Excel,
webové stránky, internet Explorer 8, Mozila Firefox,
Opera, vyhľadávanie a bezpečnosť na webe a elektronická
pošta. Cieľom
tohto kurzu bolo vytvorenie rovnakej „štartovacej pozície“
v oblasti všeobecnej digitálnej gramotnosti pre zúčastnených
učiteľov, t.j. získanie ďalšieho rozvoja digitálnej
gramotnosti, ktorej súčasťou môže byť napr. aj
rozvoj kompetencií učiteľa pre celoživotné vzdelávanie,
spoznanie otázok bezpečnosti a rizík pre žiakov učiacich
sa vo virtuálnom priestore a pod.
V termíne od 26.4.2010 – 20.5.2010
absolvovali kurz 2 pod
názvom Moderná
didaktická technika v práci učiteľa. Bol
zameraný na základné informácie, charakteristiku a rozdelenie
modernej didaktickej techniky, digitálny fotoaparát,
grafické editory, zvukové editory, techniku pre záznam
a tvorbu zvuku, tvorbu vlastných CD, techniku pre záznam
a tvorbu videa, E – learning a vytvorenie
prezentácie - PowerPoint. Cieľom
tohto kurzu bolo oboznámenie účastníkov s modernou
(IKT) didaktickou technikou, jej efektívnym používaním
vo vzdelávacom procese. Učitelia sa okrem iného oboznámili
s didaktikou práce s obrázkami, animáciami,
grafmi, s multimédiami, zvukom, fotografiou a hudbou,
s didaktikou práce s internetom, s didaktikou
riadenia digitálnych zariadení, spoznávali nové formy
organizovania vzdelávacieho procesu na báze využívania
interaktívnych tabúľ, vrátane alternatívnych vzdelávacích
systémov a technológií (využívanie
videokonferencií, blogov a pod.).
Dňa 24.5.2010 sa začal kurz
3 pod názvom Interaktívne
vzdelávanie žiakov základných škôl. S jeho
obsahom Vás oboznámime po absolvovaní kurzu.
Mgr. Stanislav Pitoniak
riaditeľ ZŠ
Modernizácia vyučovacieho procesu v ZŠ Štefánikova 19, Spišská Belá
Jedným zo základných pedagogických princípov našej školy v rámci súčasného školského vzdelávacieho programu je podporovať talenty, osobnosť a záujmy žiakov, dať šancu každému žiakovi, aj žiakovi zo sociálne-znevýhodneného prostredia, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech. Preto sa naša základná škola v rámci operačného programu Vzdelávanie zapojila do projektu pod názvom Úspešný prechod žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do nižšieho sekundárneho vzdelávania. Jeho nosnou témou je zvládnutie náročného prechodu týchto žiakov zo štvrtého do piateho ročníka našej školy. Je to prechod, ktorý je sprevádzaný množstvom zmien, napr. zmenou jedného učiteľa na všetkých predmetoch k vyučovaniu každého predmetu iným učiteľom, zmenou kolektívu spolužiakov, zvýšenými nárokmi učiteľov jednotlivých predmetov, ktoré vyplývajú zo zvýšeného množstva učiva, ktoré musia zvládnuť atď. Adaptovať sa na toľko zmien je problematické pre väčšinu žiakov, preto sa takýmto spôsobom pokúšame aspoň sšasti túto situáciu zmierniť. V rámci tohto projektu bude vyškolených a priebežne preškoľovaných 15 interných pedagogických zamestnancov školy v práci s informačno-komunikačnými technológiami, čo je základom úspešnej modernizácie celého tohto procesu, škola získa množstvo nových didaktických prostriedkov a vytvorené budú i nové učebné materiály, ktorých úlohou bude zvýšenie motivácie žiakov k vzdelávaniu. Navyše sa učitelia stanú autormi vlastných doplňujúcich učebných materiálov a získajú tak dostatočné a bohaté skúsenosti s touto prácou, čo umožní pokračovanie aj v ďalších školských rokoch a v ďalších ročníkoch. Hlavnými aktivitami projektu sú:
Celý projekt aj s prípravnou fázou je realizovaný od marca 2010 do júna 2012. V prvom roku projektu chceme realizáciou jednotlivých aktivít dosiahnuť podstatné zníženie školskej neúspešnosti žiakov a v druhom roku bežiaceho projektu budú aktivity smerované už aj na šiesty ročník. Súbežne budú do projektu včlenení aj noví žiaci piatych ročníkov. Po ukončení projektu budú aktivity smerované pre siedmakov, šiestakov a nových piatakov. Takto to bude analogicky pokračovať i v ďalších školských rokoch.
Mgr. Stanislav Pitoniak riaditeľ Z |
|
|
||||||||||||||||||
.: SUBMENU :. | .: ANKETA :. | |||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
.: autor Laco / webdesign ©asidy 2004-2011 , All rights reserved :. |